perjantai 1. elokuuta 2014

Mieliteon mieliteko




Pidättäydyin karkkipäivänäni karkista. En syönyt mustikkapiirakkaakaan. Sen sijaan olen viiden päivän harjoittelulla oppinut vetämään yhden leuan ja kolmen päivän hiilarimättöjärkeistämisen tuloksena kropastani on lähtenyt puolitoista kiloa nestepöhötystä.


Yrittäessä hallita herkkujen syöntiä ei mieliteko yllättäen ole aina se pahin vastus. Mutta tiedätkö mieliteon mieliteon? Mieliteon mieliteko ei ole aivan synonyymi tavalle, mutta liittyy pinttyneisiin tapoihin (ja varmasti ihmisen historiaan ja mielihyväntunteen tarpeeseen). Joka tapauksessa kinkkinen ilmiö.


Tiedätkö? Istut illalla tv.n ääreen vatsa täytenä. Olet kylläinen ja sinulla on hyvä olo. Jotain kuitenkin tuntuisi puuttuvan. Kuinka mukavaa olisikaan kaivaa kaapista karkkipussi ja nauttia hetkestä. Valita pussista lempikarkkeja ja saada hetkellinen hyvänolontunne syömällä. Pitkän ja rankan viikon päätteeksi voisi sanoa jopa ansainneensa sen. Kyllä ne kuuluisivat ehdottomasti tähän tilanteeseen - karkit. Vaikka oikeastaan juuri nyt ei tee edes mieli makeaa. Mutta tahtoisit herkutella, koska karkin syöminen tuntuisi juuri nyt hyvältä. Tekisi mieli, että tekisi mieli. Jos sortuu syömään karkkia mieliteon mieliteon hetkellä, on lopputuloksena suurempi katumus, kuin jos herkuttelet makeanhimon ollessa oikeasti päällä. Ärsyttävää nimittäin herkutella turhaan.


Kun tarkkailee mielen ja kropan tuntemuksia, eikä mene aina totutun kaavan mukaan, voi oppia jotain uutta. Esimerkiksi kieltäytymään.





Ilona




16 kommenttia:

  1. Kyllä!

    Ollaan varmaan sukua.
    Mulla on kyllä huonompi itsekuri.

    Ps.otin. Taas ihan turhaan

    VastaaPoista
  2. Tuo on niin totta! Ite olen huomannut täysin saman asian karkin syönnin suhteen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä luulen muuten, että tällä hetkellä mulla on ihan oikea mieliteko päällänsä.

      Poista
  3. Tiedän tunteen ja karkkipussi on tällekin päivää seuralaisena :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Naaam. Nyt ihan kyllä maistuisi ne punaiset kirpeät ufot. Tosi paljon.

      Poista
  4. Olen nyt muutaman viikkoa ollut ilman karkkia. Himo on hellittänyt vähän, mutta voi hyvänen näitä kuvia. Ihan vesi tulee kielelle :D Kuinka sä saatoit?!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muutaman viikon! Ihan mieletön saavutus! Josta on hyvä jatkaa.

      Mä en kyllä edes halua lopettaa karkinsyöntiä kokonaan. On se sen verran mukavaa. Enkä mä ole koskaan pystynyt mihinkään täyslakkoihin.

      Poista
    2. Joo, mutta ollaan sit syöty kumman usein jätskiä jälkkäriks :D (Kuuma!!)

      On se! Mä haluaisin osata syödä sen muutaman namin sieltä pussista, enkä koko säkkiä kerralla niin että itken lopulta ähkyä! :)

      Poista
  5. Onneksi en ole ainoa. Aivan kamalaa, hirveää ja järkyttävää. Normaalisti kun ei edes syö makeaa ja nyt se piina vaivaa alvariinsa! Tosin ne mieliteotkin voi vaihdella.. Sanoo hän, joka äsken haki kaupasta marinoituja valkosipulinkynsiä ja jalapenoja. Ne ei kaiketi sentään keräänny vyötäisille.

    -Pappadiippa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä totta, että mieliteot vaihtelevat. Kesäisin voivat vahingossa olla jopa terveellisiä nuo mieliteon kohteet. Tällä hetkellä odottelen, että vadelmat halpenisivat vähän ja saisin ostaa muutaman pahvilaatikollisen niitä. Ihan parhaita!

      Poista
    2. Mä olen kanssa hulluna vadelmiin. Se on mun terveellinen paheeni! ;)

      Poista
  6. jep. tunnustan!
    PAITSI että näin telkusta kamalan (tai siis näköjään kamalan hyvän) sokeridokumentin, jonka jälkeen keväällä lopetin pariksi kuukaudeksi sokerin syömisen ihan melkein melkein kokonaan. vähensin tosi rajusti, ja karkkia en syönyt ollenkaan, vaikka olen tooooosi karkkihiiri. sen jälkeen ei oo enää samalla tavalla tehnyt mieli edes, vaikka sitä olisi kaapissakin. tulee liian helposti huono olo.
    kesällä on repsahtanu muuhun mässäilyyn, mutta huom, ei karkkiin! ihan ihme!
    eli suosittelen aivopesu-dokumentteja, ha ha haaaa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen ihan samaa mieltä. Aivopesudokumentit toimii. Mulle yksi sokeridokumentti kiitos!!

      Poista
    2. Mä haluan kans nähdä tämän dokkarin!

      Poista
  7. Sä oot taas napannut ihan kymppikuvat!!

    Mä en oo yhtään makean ystävä. Tai siis niin paljon, kun suolaisen. Juustot esim maistuu ihanasti. Ja just nyt, kun pitäisi lenkkeillä, mä menen mieluummin saareen syömään rapuja ja juomaan lasin viiniä. Hyi hyi mua!!

    VastaaPoista

Kiitos!