tiistai 13. lokakuuta 2015

Hanki unelma








Olin erään ystäväni tukena mukana hänen ensimmäisellä psykologikäynnillään. Käytyämme pikakelauksella läpi hänen elämässään koetut haasteet ja pulmien paikat käänsi psykologi keskustelun aika pian unelmiin. Hän esitti ystävälleni kysymyksen -  Onko sinulla unelmia?


Niin. Unelmathan vievät ihmistä eteen päin. Kun on unelmia, on jotain, mitä tavoitella. Kun on jotain mitä tavoitella, on jotain minkä vuoksi elää.


Toiset unelmat ovat realistisia ja toiset taas epärealistisia. Ne realistisemmat ja jossain määrin tavoiteltavissa olevat unelmat ovat niitä, joita kohti kannattaa puskea. Voit toki unelmoida lottovoitosta, mutta luultavasti viikko toisensa jälkeen petyt tarkistaessasi lottorivin. Loppujen lopuksi koko touhu käy lannistavaksi ja haistatat pitkät unelmallesi miljoonien voittamisesta.


Kun unelmat ovat konkreettisempia ja hieman helpommin saavuteltavissa olevia, on niiden tavoitteleminen elämässäsi eteen päin vievä voima. Näinpä jos joskus unohdut pyörimään kehää ympäri tai suunta on kadoksissa, voit palauttaa mieleesi unelmasi ja lähteä kulkemaan kohti niitä.


Psykologilla ystäväni tajusi, että hänen elämästään on jäänyt kokonaan puuttumaan unelmat. Minä taas tajusin, että minulla on elämässäni ollut useampiakin isoja unelmia, jotka ovat pikkuhiljaa yksi kerrallaan toteutuneet. Olen saanut lapsen. Olen omistanut kodin useista eri osoitteista, joissa olen aikanani haaveillut asuvani. Teen työtä ja elän elämää, jollaisesta haaveilin varovaisesti jo vuosia ennen oman lapseni syntymää. Asun omassa puutalossa, josta olen haaveillut luultavasti koko elämäni.


Monta vuotta olen unelmoinut pidemmästä irtiotosta, reissusta jonnekin kauas. Lentoliput talveksi on jo ostettu ja reppureissu ystävän matkassa on siis vihdoin toteutumassa.


Yksi on näköjään vielä toteutumatta. No kaikki aikanaan.





Ilona




7 kommenttia:

  1. Ihana, kun olet saanut toteen monta unelmaa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on hyvä välillä pysähtyä miettimään ja sanoa ääneen näitä. Huomata ja olla kiitollinen.

      Poista
  2. 1. Jouluksi"kotiin"
    2.Mummona Thaimaaseen
    3.Joku kiva vanha kesäauto
    4.Kolme lasta
    5.Paljussa kölliminen revontulia katsellen
    6.Kosinta
    7.Alaska
    8.Menee se Islantikin
    9.Perhe
    10. tähänenkeksiunelmaa (ehkä hyvät yöunet)

    Yks unelma oli, että saisin jatkossakin juoda aamukahvini rauhassa - ja näin on päässyt käymään <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihania, erityisiä, saavutettavissa olevia ja elämänmakuisia unelmia ♡

      Oletko kirjoittanut nämä itsellesi ylös, että voit myöhemmin palata näihin ja pohtia mitä on vielä edessä :) ?

      Poista
  3. 1. Kolmekymppisenä viiden lapsen äiti (toteutuminen hyvin epätodennäköistä, olen jo osittain tyytynyt unelmoimaan kolmesta)
    2. Vanha hirsitalo, jonka ympärillä on metsää, jossa ei kuulu autojen ääntä
    3. Pitäisi ehkä keksiä lisää. :P

    Näitä on hyvä pohtia. Nuorempana minulla oli iso unelma, joka alkoi toteutumattomuutensa vuoksi tuntua raskaalta taakalta. Silloin ihmettelin, miksi unelmat kuvataan vaaleanpunaisissa pilvissä pörröisten kissanpentujen kanssa. Minulle unelma oli tulta, joka meinasi kärventä minut hengiltä. Olen edelleen helpottunut siitä, että tuo unelma otettiin minulta pois, enkä enää joudu kantamaan sitä.

    Minusta tuntuu, että ajattelen nykyisin enemmän velvollisuuksia, kuin unelmia.

    - Kukka

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rutistushalaus.
      Kauniisti kirjoitettu.

      Harvoin sitä arjessa ehtii unelmiaan pohtiakaan ja elämä voi olla velvollisuuksia ja suorittamista. Silloin tällöin kannattaa arjen keskelläkin pysähtyä ihan kunnolla ja pohtia mihin suuntaan sitä lähtisi elämäänsä muovaamaan ja mitä unelmiaan tavoittelemaan ♡

      Poista

Kiitos!